Pàgines

dimecres, 13 de febrer del 2013

FINLÀNDIA ÉS MÉS LLUNY QUE ÍTACA



Quan es van començar a publicar els informes PISA vam constatar amb una profunda decepció que el sistema educatiu català era lluny de l'excel·lència.  Potser havíem viscut en una falsa percepció fonamentada en la trajectòria i la solidesa dels moviments de renovació pedagògica, potser això ens havia ajudat a creure, amb un punt de xovinisme, que l’escola catalana havia de ser molt bona pel sol fet de ser catalana...PISA ens va fer caure del cavall i ens va deixar deprimits i desorientats, però alhora ens va indicar un far que ens il·luminava des de la distància, concretament des d’uns 3000 quilometres nord enllà, un far anomenat Finlàndia.

PISA ens deixava lluny, molt lluny de Finlàndia, i de fet queda lluny, molt lluny de Catalunya en el pla físic. Però aquesta distància no ha impedit que s’hagi produït una peregrinació tant física com virtual a la recerca de “guia i orientació”, o si voleu allò que se’n diu “referents” i “bones pràctiques” en el català que ara es parla. L’últim episodi d’aquesta peregrinació el va protagonitzar el conegut “Follonero” que s’hi va plantar amb una motxilla farcida d’apriorismes i preguntes retòriques -posats a fer em quedo amb un 30 minuts que van passar fa un temps-.

Tant de bo que poguéssim “importar” així com un “pack” el sistema educatiu finès a Catalunya. On s’ha de firmar? Però com bé sabem aquestes coses no són replicables. És més, tal i com afirmava Gregorio Luri en l’esmentat “30 minuts”, aquesta suposada rèplica estaria condemnada al fracàs: cada societat ha de trobar el seu model educatiu. Finlàndia ha tingut la sort de trobar-lo, però les seves veïnes Suècia i Dinamarca que són ven a prop i que probablement són encara mes “netes, nobles, cultes i riques” que diria el poeta, no se’n han ensortit. Que podem esperar naltros des la nostra trista i dissortada pàtria...No hi ha varetes màgiques, però per començar no aniria malament desfer-nos dels, tòpics, apriorismes i dels llocs comuns, que han provocat aquesta mena de “finlanditis” que patim. La publicació del darrer informe de l’OCDE “Education at Glance[1] amb dades dels anys 2009 i 2010 aporta gran quantitat d’informació i anàlisi que pot resultar molt útil en aquesta escomesa. (Les dades d’OCDE són a nivell estatal, de forma que, de moment, ens limitem a comparar amb Espanya. Però val a dir, com bé sabeu, que en aquest camp Catalunya malauradament no millora les mitjanes espanyoles).

-La “finlanditis” ens prescriu òbviament “Invertir en educació com a Finlàndia”. Doncs resulta que l’any 2009 Espanya es va gastar molt més que Finlàndia, concretament 8.818 dòlars per alumne pels 8.134 de Finlàndia. Això són dades de primària i secundària, però és que en infantil (3-6) la diferència és encara molt superior: Espanya invertí gairebé 1.400 € més per alumne que el país nòrdic.

-La “finlanditis” dona per suposat, que a Espanya les classes estan massificades i les ratios d’alumnes per professor són molt més altes que a Finlàndia. Doncs res més lluny de la realitat: a secundària Espanya tenia 9,9 alumnes per professor (una de les taxes més baixes del món) mentre que Finlàndia era de 13,7. (Dades recents del Departament d'Ensenyament del curs 2011-12 situarien Catalunya amb una mitjana de 10,8 que es podria elevar fins a 11,7 assignant 1/2 jornada de dedicació al professorat a temps parcial[2]).

-I òbviament, “els professors estan molt més ben pagats a Finlàndia”. Doncs tampoc. A secundària, quant a retribució del professorat, Espanya ocupa el 9è lloc en el llistat de l’OCDE i Finlàndia baixa fins el 18è[3].

Si us agrada remenar números, l’informe conté dades per donar i per vendre, però dibuixa un escenari ple de matisos, paradoxes i fins i tot de “cops inesperats”, cap indici de realitats en blanc i negre. Però sembla evident que no es tracta d’una qüestió d’inversions i de recursos, per aquí no ens acostarem a Finlàndia. Però podem prendre nota d’altres diferències que poden semblar sorprenents: els alumnes a Finlàndia fan menys hores lectives que aquí, i els professors menys hores de permanència als centres. Per tant, tampoc es tracta d’intensificar permanències i càrregues lectives, sinó més aviat dirigir la mirada cap altres direccions: l’organització del sistema, l’organització interna –autonomia- del centres, currículums i competències, i sobretot la implicació social en el sistema educatiu i la seva valoració.. I ja que hi som posats, val la penar recordar que el millor sistema educatiu del món té el 97,5% dels alumnes a l’escola pública.

Tot i així, continuarem lluny de Finlàndia, bàsicament perquè es tracta d’una societat molt homogènia i amb un alt grau de cohesió interna: una societat on la població immigrant no arriba al 3% del total; una societat que s’ha cohesionat sobre les bases de l’estat de benestar propi dels països nòrdics, on les competències educatives bàsiques (literacy)es van assolir per la gran majoria de la població a començaments del segle XX. I pel que sembla tenen un entorn familiar i social abocat totalment en el seu sistema educatiu. I nosaltres tenim el que tenim.

Però precisament per aquesta distància sideral, ens cal valorar això que tenim. Tenim un sistema educatiu que ha suportat la tensió extrema provocada per l’allau migratori de la dècada passada i el mobbing dels efectes col·laterals de la bombolla immobiliària. Tenim resultats comparables a altres territoris d’Espanya i de la mateixa OCDE que no han hagut d’afrontar aquest repte. Estem donant competència bilingüe a noies i noies procedents de contextos culturals i lingüístics molt allunyats del nostre i d’entorns familiars amb escàs o molt escàs capital educatiu. I tot això amb una escola i uns professionals que no tenen ni de lluny el reconeixement que gaudeixen a Finlàndia. No diré allò de “que no estamos tan mal!” que diria aquell. Però us heu preguntat com hauria afrontat el sistema finlandès una sacsejada d’aquestes característiques?

Per això també ens cal defensar el que tenim, quan es publiquin les dades de 2012, es constatarà sens dubte una caiguda generalitzada de les posicions del sistema espanyol –i per extensió del català- en els rangs de l’OCDE. L’efecte de les retallades pot ser devastador, però també ha fet prendre consciència de la importància de defensar el que s'havia assolit i ara està amenaçat. Just ara que tenim les maletes a punt: ítaca és més a prop, però si aquest viatge ens allunya més de Finlàndia faríem un molt mal negoci.



[2]  Les dades de professorat només distingeixen entre a temps complet i a temps parcial sense especificar la dedicació. Segons aquestes dades el curs 2011-12, va suposar el 15,7% del total.
[3]              Per trobar professorat ben pagat aneu a Luxemburg: multiplicareu per tres la vostra nòmina.



5 comentaris:

Joaquim Rius ha dit...

M’agrada el post Santi. Certament no tot és questió de diners. Hi ha implicades moltes variables d'entorn i també el que volen les famílies... Sense anar més lluny l'altre dia sentir pel carrer un vei meu dir al seu fill que no passava res si treia aprovats, que ell també en treia i que li havia anat bé a la vida(suposo que es referia al cotxe 4 x 4 que té, no al nivell educatiu que ha arribat...).

Només un dubte, quan parles de despesa en educació, parles de despesa pública i privada o només de pública… la interpretació és diferent. EEUU gasta molt en sanitat pero tots sabem que passa, molt en privat i poc en públic, amb el que els resultats són pitjors que la majoria de paisos europeus. No podria ser que gastessim molt en coles de concertats i privats?

Santics ha dit...

Haig de comprovar-ho, però diria que es tracta de despesa de les administracions ja sigui directament en serveis públics educatius o en centres concertats. El que no s'inclouria seria la despesa de les famílies.

Anònim ha dit...

Molt interessant, Santi, l'article. El tema de números sempre és interpretable, però el que dius podria ser ben be veritat, i que no fos una qüestió tan de recursos, com de limit integrador.
La feina de l'escola com a institució integradora és i ha estat enorme, però si el que volem son resultats acadèmics és diferent tenir un 30% de nouvinguts d'estrat social baix que tenir-ne un 5%. No pots esperar que els resultats siguin els mateixos. Seria un miracle.
I l'altra xoc que crec que no parles és el canvi cultural que va significat la LOGSE a secundària. Això de tenir els nanos fins als 16 i tot el tema de la diversitat hi ha molts professionals que encara no ho ha paït. A qualsevol institut et trobes gent molt cremada, que no creu en el que està fent. I al final això també compta.

Santics ha dit...

Tard o d'hora s'haurà de fer un estudi sobre la "transició a l'ESO". El moment i "tempo" triats, la coincidència inesperada amb l'allau migratòria. Això no va ajudar gens a conscienciar i motivar el professorat per afrontar un canvi tan fonamental, i que en molts casos certament va suposar una reculada en les condicions de treball. I això òbviament no és fàcil de pair.

Joan Sorolla ha dit...

Molt bon article, Santi! He de reconèixer la meva sorpresa davant les dades que ens exposes. Certament, he de confessar, jo patia de "finlanditis".
Crec que l'encertes de ple quan vincules l'èxit o fracàs del sistema català o les allaus migratòries de les darreres dècades. No és que la implicació familiar dels "nadius" amb l'escola sigui exemplar, ni molt menys, però en el cas de la majoria de "nouvinguts" ho és molt menys. I això es nota. Ho dic per experiència en les meves pròpies carns. Estic d'acord en què l'esforç que hem fet els docents a secundària ha estat titànic en aquest sentit, però no cal rebutjar l'"efecte ESO" i els continus canvis de model educatiu en la motivació professional dels docents. Crec que l'estabilitat o no del model també és un factor condicionant a tenir molt en compte amb els resultats a llarg termini.

Salut!