Pàgines

dijous, 6 de juny del 2013

ECOGURMET O LA IMPOSTURA BIOPIJA

“Abans, el producte ecològic era vist com quelcom propi de hippies, de persones rares i vegetarianes. En canvi, ara va associat a productes atractius, innovadors, és el cool...” Si ho diu La Vanguardia” és que així deu ser![1] Tard o d’hora havia d’arribar el moment fatídic, el moment ecotrendy. Ves per on, ara ja no som “persones rares” ara som cool. Davant d’aquesta mutació inesperada a un li agafen ganes d’engegar a dida el consum responsable i d’arrencar a córrer cap al primer Dia a omplir el cistell. I és que hi ha signes inquietants: per exemple un pernil “Dehesa Maladua” que surt ni més ni menys que a 4.100€ la peça, això si, es tracta d’una “edició de 62 unitats, que seran comercialitzades en restaurants tipus “El Bulli (sic) o Berasategui, i a Suïssa, Hong Kong i Japó, és a dir, el súmmum del consum responsable.




Els que portem una temporada amb això del consum de productes ecològics som els primers que ens hem de felicitar que per fi es trenquin els murs invisibles del nostre ghetto, i que moltes persones una mica menys “rares” que nosaltres puguin gaudir d’aquest tipus de productes. Però si en comptes d’avançar cap a la democratització d’aquest consum, l’ecològic esdevé abans que res signe de distinció i exclusivitat haurem fet un molt mal negoci.

És per això que cal desemmascarar aquesta impostura biopija bo i diferenciant clarament el consum cool d’allò que s’entén com a consum responsable. Des d’aquesta perspectiva ha de quedar ben clar que de Catalunya estant, unes fantàstiques pomes de conreu biològic produïdes al Tirol del Sud o, encara més a l’Argentina o Xile, són molt menys ecològiques que unes de produïdes al Baix Llobregat en conreu convencional no biològic. La producció agrobiològica és un dels pilars del consum responsable, però queda totalment desnaturalitzat si no incorpora les altres potes, començant per la proximitat. En aquest sentit, no hi ha res més irresponsable que convertir en un objecte exclusiu reservat a unes exquisides minories, allò que hauria d’estar a l’abast de immenses majories o millor encara “multituds” (per allò del croud). I això no s’acaba d’entendre sense una mirada global tendent a una transformació gradual dels sistemes de producció i distribució actuals i les lògiques de consum que hi són associades. En definitiva, que ni “raro” ni “cool”, sinó “croud”.



[1] La Vanguardia, 26-04-2013